01.10.2014

Blir provosert jeg

I mitt hode trodde jeg at flertallet av folket er mest interessert i å ha kosehund til selskap og tur og moro. Men neida! Flertall er de som ringer på min valpe annonse spør ikke om valpen i det hele tatt. Ingen innledning om seg selv i samtalen, det er ikke en samtale i det hele tatt! Det er ett direkte intervju om foreldrene, hvor høyt premiert er de, hvilken linjer er de fra, hvem er oppdretter... og noen om de er registrert i NKK.
Og jeg tenker er det det som er viktig i livet deres? Og tror de at noen selger topp premierte linjer for halv pris? Som de selv vil avle på? Da ligger prisen nemlig på 15 000,- ikke 8.
Hva med valpen, hva med personlighet av de og foreldrene?
Disse valpene er registrerte i NHL, du kan fortsatt stille de på utstilling og du kan fortsatt bruke de i avl. Ja NKK har makta, og det er de som dominerer i Norge og omverden. Sissi er i fra høyt premierte foreldre, har meget gode linjer, men hun har selv "bare" exelent fra Dog 4all, er aktivt med på masse forskjellig som spor, hi og mer, men ikke tatt prøve. Hun er den beste dachsen i hodet. Ingenting teller i den virkelige verden.
Far er ung, foreldre har gode utstillingsresultater, han selv er god i bruk og vil kunne nå så langt om han får muligheten. Fikk bra resultat på en dachshund utstilling, men er ikke stilt flere ganger. Det teller ikke det heller.
Jeg ville aldri avlet på foreldre som ikke er friske, sunne, også i gemyttet. Men det teller visst ikke det heller. Jeg legger masse tid i valpene så de skal bli forberedt til livet videre, jeg har holdt meg hjemme for dette. Stell og pleie brukes minst like mye tid på som store oppdrettere. Kostnadene er like mye om det er slik eller slik premie.
Trodde prisen ville hjelpe for "normale" som er interessert i å ha hund, og ønsker hunder det aller beste. Nå har jeg lært at det er ikke prisen som betyr noe, det er titler.
Jeg forstår, og er der selv, skal en drive med utstillinger og videre oppdrett på den måten, så er det størst sjanse med Champ foreldre, men bry seg om hunden er vel første prioritet.
Heldigvis har en valp blitt solgt til ett hjem der hunden er viktig. De andre 2 blir vel værende her de neste 14 år, jeg kommer ikke til å desperat og gi de bort til hvem som helst.
Dagens utblåsning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen

Velkommen til min blogg.
Her vil det være om små og store hendelser, med og uten hund.
Til hjemmesiden: Desteny Rock