07.07.2013

Reven er en dust!

Så har vi  vært med på kunst hi kurs/trening.
Litt skrekkblandet fryd, både for meg og Sissi. Vi var førstemann så jeg ante ikke hva jeg skulle forvente. I kassen med reven, var det tre "vinduer" med gitter. Lukten var ikke god, det var vi enige om. Jeg la meg på alle fire for å virkelig bække opp henne, men hun var totalt uinteressert! Dempet signalene, selv om reven stirret med store øyne. Mye mer gøy med barna som lekte et lite stykke unna.
Så tok læreren en liten kvist å lekte med på bakken foran reven, hun ble litt mer nyskjerrig. Og så tok hun endelig støtet, neimen om reven skulle få den kvisten nei! Men det var kun ett lite støt. Da fikk hun massevis av skryt klapp og tjoho. Så tok vi henne bort, bra å avslutte positivt.
Så var det andre sin tur. Jeg fikk hakeslipp da neste hentet hunden sin. Den sto på to, dro eieren med seg i stroppen. Kom til kassa med reven og tok helt av! Hunden sluttet ikke, så den måtte fjernes for hånd. Den har heller aldri gjort dette før, men var hissig ja.
Samme skjedde med de andre. Bare jeg som har lydig hund som trippet fint i båndet og var totalt uinteressert.
Det var vår tur igjen, så jeg hentet henne i bilen. Samme rolige Sissi da også. Men omsider ga hun ett støt mot reven, og avsluttet like brått som hun begynte. Så fikk hun prøve å stå i banen/gangen mens hun kunne se på reven, jeg satt ved siden av å skrøyt uhemmet av denne fisefine jakthunden. Hun var flink og godtok å stå der, så da prøvde vi igjen utenfor reven. Hun ga ett godt støt, og avsluttet.
Mer forsøkte vi ikke denne gang, det ble mer enn nok nytt for oss denne gang. Men jeg skal innrømme det er litt pinlig å ha en dachs som ikke er på høgget, dem er jo kjente for å ikke gi seg. De andre tok jo helt av, og ga seg ikke før dem forlot stedet. Det som er positivt med at hun jobbet som hun gjorde, er jo at hun klarer å slå på og av i stede for å øke og øke, blokkere meg og alt.
Ganske skummel en slik bane. Først inn på siden, følge banen helt rundt. Ett sted inni banen er det ett lite stykke smalere åpning å komme seg gjennom, og så godt under bakken, før dem må hoppe 60 cm opp i en "brønn" for å komme videre, støkke reven, og stoppe, før hunden skal snu og komme ut igjen.
Dette ligger så fjernt framfor oss, og mye trening skal til. Ingen prøve i år vil jeg tro.
Jakt og fiskesenteret på Flå er flotte greier, håper mange vil bruke dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen

Velkommen til min blogg.
Her vil det være om små og store hendelser, med og uten hund.
Til hjemmesiden: Desteny Rock