14.04.2011

Minner

Tenker veldig på gamle dager etter at jeg leste Bloggen til Nøve. Hun har vært på tur på Rensla. Det er jo et gammelt familiested fra min slekt. Lillemor (oldemor) bodde der i det ene huset, og i det andre hennes bror og familie. Morsslekten min kommer fra Kastet, lenger oppi fjellet. Oldemor og Oldefar bygget nytt hus nedi dalen, så dem flyttet dit i 1975. Da broren døde, bodde enken med 3 barn uten bil der i to år før de flyttet til Nes i 1972. Huset hans ble stående og forfalle, dårlig som det var.
Etter at Oldemor flyttet, ble det solgt og brukt som hytte. Storemor (bestemor) min leide hytta og brukte den flittig i mange år, og jeg var der ofte. Jeg har mange minner fra den tiden, blandt anna en ku som stakk av med nattkjolen som hang på klesnora. Gaupe på trappa, mine malte påskeegg som forpestet hytta (hadde ikke tømt dem), mange lange turer, skumle bekkehullet der vi hentet vann.
Nedenfor hytta er det en berghylle der det sto en benk der en kunne sitte og nyte utsikten. Men det var forbudt for barn å gå dit uten voksne, for det er stupbratt fra benken og ned.
Vi gikk som regel opp dit fra Oldemor nedi dalen, opp Renslelina og ulent vei, veldig bratt og veldig langt!
Etterhvert var eventyret på Rensla over. Bestemoren min bosatte seg på Svenkerud og da ble det slutt med hytta. Eierene reiste opp en ny hytte, og pusset opp "vår" hytte.
Jeg har ikke vært der på mange år. Bom er det i veien opp, så jeg må nok ta beina fatt når jeg skal dit igjen, for det trur jeg at jeg må veldig snart.
Navnforklaring:
Kastet (grend, gårdsnavn), nordøst for Haugeplassane: Navnet har trolig sammenheng med tømmerkast.
Her har jeg lånt et bilde av Kastet som Nøve har tatt.


3 kommentarer:

  1. Kjære Kristin, det er ikke lange stubben å gå ifra bommen! Det er jeg sikker på du greier, det gjør vi en dag! Jeg syns det er så fint oppi der. Har flere bilder hvis du er interessert?

    Vi var oppi Kastet for noen år siden. Skreiv selvfølgelig ett blogginnlegg da også.. Vi var innom tre av plassene, det er visst enda ett sted litt lengre opp ;o)
    http://nallenatten.blogspot.com/2008/11/grip-dagen.html

    SvarSlett
  2. Og du, Renslelina er fortsatt brukbar. Berit skal ta meg med der en dag ;o)

    SvarSlett
  3. Ja! Det kan vi :-) Men Renslelina tror jeg ikke går så bra for min del...
    Vil gjerne ha bilder jeg altså.
    Satt her og redigerte innlegget nå, fikk med noen årstall o.l.

    SvarSlett

Velkommen

Velkommen til min blogg.
Her vil det være om små og store hendelser, med og uten hund.
Til hjemmesiden: Desteny Rock